Οκτωβρίου 28, 2020

ΕΦΗΒΕΙΑ

H δεκαεξάχρονη Αλεξάνδρα, εδώ και δύο μήνες, άρχισε να δείχνει αδιαφορία για τα μαθήματά της, να στήνεται μπροστά στην τηλεόραση με τις ώρες και να παρακολουθεί καθετί άσχετο.
«Kλεινόταν στον εαυτό της και ήταν όλη την ώρα αφηρημένη. Δεν μπορούσε να ξυπνήσει το πρωί για να πάει στο σχολείο και έχανε συστηματικά τις πρώτες δύο ώρες. H διάθεσή της ήταν κακή. Έδειχνε να μην την ενδιαφέρει τίποτε γύρω της. H Αλεξάνδρα είναι άριστη μαθήτρια, εξαιρετικά ευφυής, με δυνατή σκέψη, κρίση και άποψη» λένε οι γονείς της. «Δεν καταλάβαμε τι συμβαίνει, νομίζαμε ότι είχε κουραστεί από τις σχολικές της υποχρεώσεις και γι’ αυτό έβλεπε διαρκώς τηλεόραση. Της είχαμε όμως εμπιστοσύνη και θεωρούσαμε πως ήταν σε θέση να διαχειριστεί τον χρόνο και τις υποχρεώσεις της» εξηγεί ο πατέρας της. «Ωστόσο, όσο περνούσε ο καιρός, η Αλεξάνδρα κλεινόταν όλο και περισσότερο στον εαυτό της, απέφευγε να συναντήσει τις φίλες της και, παρότι κοιμόταν πολλές ώρες, παραπονιόταν ότι νιώθει κουρασμένη. Aρχίσαμε να υποψιαζόμαστε ότι κάτι τρέχει, ανησυχήσαμε πολύ, αποφασίσαμε να τη ρωτήσουμε τι της συμβαίνει. Εκείνη μας απάντησε ότι δεν γνωρίζει, απλώς δεν έχει διάθεση. Μετά από εκτενείς συζητήσεις, μας αποκάλυψε ότι την πρόδωσε η πιο στενή της φίλη, η Αναστασία. Με δάκρυα στα μάτια μάς εξομολογήθηκε ότι η Αναστασία δημιούργησε σχέση, χωρίς να την ενημερώσει, με το αγόρι που της άρεσε εδώ και τρεις μήνες, και που συζητούσαν συνέχεια για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να τον πλησιάσει η Αλεξάνδρα».

Οι έφηβοι αντιμετωπίζουν διάφορες πιέσεις λόγω των αλλαγών της εφηβείας καθώς και λόγω του πιεστικού ερωτήματος που καλούνται να απαντήσουν σχετικά με το ποιοι είναι και πού ανήκουν. Παράλληλα, ενδεχομένως η σχέση με τους γονείς τους να γίνει συγκρουσιακή στην προσπάθειά τους να διεκδικήσουν την ανεξαρτησία τους.

Οι περισσότεροι έφηβοι καταφέρνουν να διαχειριστούν αυτές τις προκλήσεις, υπάρχουν όμως και κάποιοι που δυσκολεύονται εξαιρετικά, γεγονός που μαζί με άλλες παραμέτρους συμβάλλει ίσως στο να παρουσιάσουν κατάθλιψη.
Η κατάθλιψη δεν είναι απλώς κακή διάθεση ή μια περιστασιακή μελαγχολία, είναι ένα σοβαρό πρόβλημα ψυχικής υγείας που επηρεάζει κάθε πτυχή της ζωής του εφήβου, προκαλώντας του βαθιά αίσθηση απελπισίας, θλίψης ή θυμού.

Οι έφηβοι με κατάθλιψη δεν εμφανίζονται κατ’ ανάγκην λυπημένοι ή απομονωμένοι, αντίθετα, σε κάποιες περιπτώσεις κατάθλιψης, ίσως δείχνουν ευερεθιστότητα, επιθετικότητα και εμφανή οργή. Πολλοί γονείς δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι το παιδί τους μπορεί να πάσχει από κατάθλιψη και αφήνουν τον χρόνο να περάσει. Νομίζουν ότι είναι κάτι παροδικό ή σύνηθες στο πλαίσιο της εφηβείας.

Προσανατολίστε τον έφηβο διακριτικά σε τομείς στους οποίους έχει καλές επιδόσεις, ώστε να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή του.
Aν δίνετε την εντύπωση ότι ως γονείς νιώθετε αβοήθητοι, προσπαθήστε, όσο μπορείτε, να ελέγξετε τη συμπεριφορά σας. Δεν βοηθά τον έφηβο να ζει σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί η απελπισία.

Mάθετε στο παιδί να αναγνωρίζει από μικρό τα συναισθήματά του. Έχει σημασία να κατανοεί τι το εκνευρίζει και να βρίσκει τρόπους να το διαχειρίζεται.

Από το βιβλίο μου «Εμπιστευτείτε τους εφήβους, εμπιστευτείτε τη ζωή!»

ΕΦΗΒΕΙΑ

Tα σοβαρά προβλήματα προκύπτουν όταν ο έφηβος καταφεύγει συστηματικά στο ψέμα και πλέον δεν γνωρίζουμε πότε λέει αλήθεια. Κάποιες φορές οι έφηβοι λένε τόσο πολλά και τόσο περίπλοκα ψέματα όχι μόνο σ’ εσάς, αλλά και στους φίλους, τους γνωστούς ή τους δασκάλους τους που μπορεί τα πράγματα να οδηγηθούν σε πολύ δύσκολο σημείο. Για παράδειγμα, μπορεί να πουν ένα ψέμα για να εντυπωσιάσουν κάποιον και, όταν αυτό αποκαλυφθεί, τα παιδιά να πέσουν θύματα κοροϊδίας ή ακόμα και bullying. Μπορεί επίσης να μπλέξουν με επικίνδυνες παρέες κ.ο.κ.

Τι σας προτείνω
Συζητήστε αναλυτικά με τον έφηβό σας σχετικά με τη συ- νήθειά του να λέει ψέματα και ρωτήστε τον γιατί υιοθετεί αυτήν τη συμπεριφορά τι πιστεύει ότι κερδίζει. Εξηγήστε του ότι αυτό που θεωρεί κέρδος είναι στην ουσία απώλεια, γιατί, όταν το ψέμα του αποκαλυφθεί (κάτι που κάποια στιγμή είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα συμβεί), οι συνέπειες θα αποδειχθούν πιο σοβαρές απ’ ό,τι φαντάζεται.
Ακούστε τον με προσοχή, ακόμα και αν δεν συμφωνείτε.
Διαβεβαιώστε τον ότι τον αγαπάτε, παρότι δεν σας αρέσει η τακτική του. Να θυμάστε ότι κάτω από αυτήν την ενοχλητική συμπεριφορά κρύβεται κάτι.
Καταστήστε σαφές ότι στην οικογένειά σας το ψέμα πάντα θα αντιμετωπίζεται ως σοβαρό παράπτωμα και θα έχει συνέ- πειες.
Εξηγήστε στον έφηβο τις επιπτώσεις που υφίσταται κάποιος όταν λέει ψέματα (χάνει τους φίλους του, την αξιοπιστία του κ.λπ.).

Ρωτήστε τον αν έχει αντιληφθεί ότι λέγοντας ψέματα πληγώνει αυτούς που αγαπά.
Τονίστε του ότι αυτοί που ψεύδονται κάνουν περίπλοκη τη ζωή τους, γιατί έχουν διαρκώς τον φόβο μήπως αποκαλυφθεί η αλήθεια και έλθουν τα πάνω κάτω.
Συχνά η κατάσταση βγαίνει εκτός ελέγχου, γιατί, πασχίζοντας να καλύψουν το ένα ψέμα με κάποιο άλλο, έρχονται σε δύσκολη θέση, αφού δεν μπορούν να θυμηθούν τι είπαν στον καθένα.
Βλάπτουν τελικά τον εαυτό τους, επειδή δεν έχουν το θάρρος να αναλάβουν την ευθύνη των ενεργειών τους. Έτσι, αυτό που τελικά πετυχαίνουν είναι να μειώνεται η αυτοεκτίμησή τους.
Οι ψεύτες συνήθως είναι μοναχικοί απομονώνονται, προκειμένου να αποφύγουν τις ερωτήσεις εκείνων στους οποίους έχουν πει ψέματα.
Όσο πιο συχνά λένε ψέματα τόσο πιθανότερο είναι να τα πιστέψουν κάποια στιγμή και οι ίδιοι.
Το συμπέρασμα είναι ότι οι ψεύτες ξεγελούν τον ίδιο τον εαυτό τους. Γιατί τα ψέματα δεν διαρκούν και οι ψεύτες δεν είναι τόσο έξυπνοι όσο θέλουν να πιστεύουν.
Μιλήστε λεπτομερώς για την εμπιστοσύνη, δίνοντας στο παιδί έναν κατάλογο με πράγματα που θα το ωφελήσουν όταν το εμπιστεύεστε.
Ρωτήστε το αν θα ’θελε να αλλάξει.
Διαβεβαιώστε το ότι θα είστε δίπλα του σε αυτή την προσπάθεια και ότι σκοπεύετε να αποκαταστήσετε την εμπιστο- σύνη, δίνοντάς του μια ευκαιρία ώστε να δημιουργηθεί μια ειλικρινής σχέση μεταξύ σας χωρίς δυσπιστία.
Μην αισθάνεστε ενοχές για τον τρόπο που το μεγαλώσατε, όλοι οι γονείς κάνουν λάθη το βασικό είναι να τα εντοπίζουν και να έχουν τη διάθεση και τη δυνατότητα να τα διορθώνουν ñ ζητήστε από το παιδί να σας πει την αλήθεια χωρίς να δείχνετε εξοργισμένοι. Πείτε του ότι μπορεί να σας εμπιστευθεί τα πάντα και πως θα είστε δίκαιοι αλλά όχι αυστηροί μαζί του. Έτσι θα αποφύγετε τουλάχιστον τα ψέματα από φόβο.
Αν, για οποιονδήποτε λόγο, είναι δύσκολο στον έφηβό σας να σας αποκαλύψει την αλήθεια πρόσωπο με πρόσωπο, ζητήστε του να το κάνει με άλλον τρόπο (π.χ. να σας γράψει ένα σημείωμα).
Μην παραβλέπετε τα μικρά ψέματα που μπορεί να σας λέει το παιδί σας, γιατί έτσι του το κάνετε πιο εύκολο να σας λέει όλο και μεγαλύτερα.

Προσοχή! Όταν το ψέμα είναι το βασικό στοιχείο επικοινωνίας με τον έφηβο, πρέπει να αναζητήσετε βοήθεια από ψυχολόγο ή παιδοψυχίατρο.

Από το βιβλίο μου «Εμπιστευτείτε τους εφήβους, εμπιστευτείτε τη ζωή!»

(Η φωτογραφία είναι από το διαδίκτυο)

https://akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η έμμηνος ρύση είναι ασφαλώς ένα απόλυτα φυσιολογικό στοιχείο στη ζωή μιας γυναίκας. Εμφανίζεται στα κορίτσια γύρω στα δώδεκα με δεκατρία συνήθως, αλλά μερικές φορές μπορεί να εμφανιστεί νωρίτερα ή αργότερα. Σηματοδοτεί το πέρασμα των κοριτσιών από την παιδική ηλικία στην εφη- βεία. Γι’ αυτό, καλό είναι η γενική ενημέρωση του παιδιού να γίνεται ήδη στα οκτώ με εννιά του χρόνια, χρησιμοποιώντας απλά λόγια, ώστε να μην ξαφνιαστεί αν του συμβεί νωρίτερα από το συνηθισμένο και αναμενόμενο. Αν υπάρχει και αγόρι στην οικογένεια αδελφός, δηλαδή καλό είναι να ενημερωθεί κι εκείνο, εκτός αν είναι πολύ μικρότερ

Μιλήστε στην έφηβη
H ενημέρωση της έφηβης πρέπει να γίνεται από τη μητέρα. Αν δεν υπάρχει στο άμεσο περιβάλλον το κατάλληλο πρό- σωπο λόγω απουσίας ή αδυναμίας της μητέρας, τότε μπορεί να γίνει από τον παιδίατρο ή τον γυναικολόγο της μητέρας.

Εξηγήστε στο κορίτσι τι είναι η έμμηνος ρύση, κάθε πότε συμβαίνει και ποια είναι η χρησιμότητά της. Η έφηβη πρέπει να καταλάβει ότι το αίμα που αποβάλλεται είναι μια φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού, όπως τα ούρα, ο ιδρώτας ή το σάλιο μας.
Η έμμηνος ρύση μπορεί να είναι στην αρχή ακατάστατη σε διάρκεια, σε ποσότητα αλλά και σε συχνότητα. Σιγά σιγά θα σταθεροποιηθεί. Η έφηβη δεν πρέπει να ανησυχεί ότι αυτή η αστάθεια ενδέχεται να κρύβει κάποιο πρόβλημα.
Πολλές έφηβες αισθάνονται απέχθεια για το σώμα τους, επειδή έχουν την ιδέα ότι ο κόλπος τους εκκρίνει κάτι άσχη- μο. Είναι σκόπιμο να μην επιμείνετε να συζητήσει η έφηβη το θέμα, στις περιπτώσεις που είναι αρνητική. Σταδιακά θα καταλάβει ότι οι εκκρίσεις της είναι απολύτως φυσιολογικές και ότι το ίδιο συμβαίνει σε όλες τις γυναίκες.
Kαλό είναι η έφηβη να γνωρίζει ότι, τις ημέρες που είναι αδιάθετη, πρέπει να φροντίζει να αλλάζει σερβιέτα κάθε τρεις τέσσερις ώρες. Έτσι δεν θα έχει την ανασφάλεια ότι το σώμα της αναδίδει κάποια ενοχλητική μυρωδιά. Βασικά, όλα αυτά τα υγρά που εκκρίνει το σώμα δεν είναι δύσοσμα από μόνα τους, αλλά αποκτούν μια ιδιάζουσα οσμή όταν έρχονται σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα.
Ενημερώστε την ότι ως πρώτη ημέρα της εμμήνου ρύσεως λογαριάζεται η ημέρα που αδιαθετεί. Πιο γόνιμες είναι οι ημέ- ρες γύρω από τη δέκατη τέταρτη ημέρα πριν από την επόμενη περίοδο. Κατά συνέπεια, είναι πολύ δύσκολο να υπολογιστεί η δέκατη τέταρτη ημέρα, αφού δεν μπορεί κανένα κορίτσι να είναι βέβαιο ποια ημέρα θα αδιαθετήσει. Επιπλέον, η ωορρηξία επηρεάζεται από στρες, ιώσεις, ορμονικές αλλαγές κ.λπ. ñ Aπό τη στιγμή που αρχίζει η έμμηνος ρύση, το κορίτσι έχει κάποιες πιθανότητες να συλλάβει, και αυτό πρέπει να το ξέρει οπωσδήποτε, όσο μικρό κι αν είναι.
Aν για την ίδια τη μητέρα η έμμηνος ρύση είναι επώδυνη εμπειρία, δεν θα πρέπει να προϊδεάσει την έφηβή της ότι «θα μπει στα βάσανα» και θα υποφέρει εξάλλου, δεν είναι απαραίτητο ότι θα συμβεί το ίδιο και στο παιδί της. Αν η έφηβη αντιμετωπίσει εξαρχής το θέμα ως μαρτύριο, τότε θα θεωρεί φυσικό τις ημέρες που είναι αδιάθετη να σταματά σχεδόν όλες τις καθημερινές ασχολίες της, θα παραπονείται περισσότερο για τους πόνους και γενικά θα δυσανασχετεί πολύ πιο έντονα.
Aπό τη στιγμή που το κορίτσι παρουσιάσει έμμηνο ρύση, καλό είναι να αποκτήσει και τον δικό του γυναικολόγο. Έτσι, οι γονείς μπορούν να ελπίζουν ότι, σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά και το παιδί τούς κρύψει κάτι σοβαρό, θα το εμπιστευτεί τουλάχιστον στον γιατρό του. Aν το κορίτσι πονά, θα πρέπει η μητέρα να επικοινωνήσει με τον γυναικολόγο και τον παιδίατρο. Έχει σημασία η έμμηνος ρύση να μην αποτελεί άλλο ένα πρόβλημα στη δύσκολη φάση της εφηβείας.

Από το βιβλίο μου «Εμπιστευτείτε τους εφήβους, εμπιστευτείτε τη ζωή!»

(Η φωτογραφία είναι από το διαδίκτυο)

https://akappatou.gr/emminos-rysi-milame-sto-paidi-chrisimo/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Ο δεκατετράχρονος Γιώργος μού διηγείται ότι έκλεψε το κινητό μιας συμμαθήτριάς του από την τσάντα της. «Δεν ξέρω τι με έπιασε» είπε. «Η αλήθεια είναι ότι το είχα προσέξει εδώ και αρκετές μέρες. Ήθελα να το αποκτήσω κι εγώ ζητούσα από τους γονείς μου χρήματα για να αλλάξω το δικό μου κινητό, αλλά ήταν αρηνητικοί. Μου έλεγαν να περιμένω να τελειώσει η σχολική χρονιά και, αν ήταν καλοί οι βαθμοί μου, τότε θα μου επέτρεπαν αυτή την αλλαγή. Έτσι, χωρίς να το πολυσκεφτώ, την ώρα του διαλείμματος βρήκα την ευκαιρία, άνοιξα την τσάντα της και το πήρα. Tο έκρυψα στο παντελόνι μου. Γύρισα στο σπίτι αναστατωμένος. Tη νύχτα δεν μπορούσα να κοιμηθώ. Δεν με πείραζε που η συμμα- θήτριά μου στο μεταξύ θα είχε καταλάβει ότι έλειπε και θα είχε στενοχωρηθεί. Mε ένοιαζε μόνο να μη με πιάσουν. H μητέρα μου δυστυχώς ανακάλυψε το κινητό, με ρώτησε και φυσικά δεν πείστηκε από την απάντησή μου ότι το βρήκα. Ύστερα από πολλή πίεση τής αποκάλυψα την αλήθεια. Tης είπα ότι εδώ και καιρό τής ζητούσα να μου αγοράσει καινούριο κινητό αλλά δεν το έκανε, γιατί δήθεν δεν διάβαζα. Έπεσε από τα σύννεφα, έδειξε θυμό, απογοήτευση, με αποκάλεσε κλέφτη. Απαίτησε να το επιστρέψω, εγώ όμως ήμουν σε πολύ δύσκολη θέση. Πώς να το έκανα αυτό; Και αν με καταλάβαινε η συμμαθήτριά μου, τι θα γινόταν; Πραγματικά, δεν μπορούσα να φανταστώ τι συνέπειες θα είχα ύστερα από αυτή την κίνηση».

Κάποιοι γονείς μένουν εμβρόντητοι όταν ανακαλύπτουν ότι το παιδί τους απέκτησε κάποιο αντικείμενο χωρίς να το πληρώσει. Ορισμένοι μάλιστα διαπιστώνουν ότι δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό. Nιώθουν ταραχή και αγωνία. Όταν το παιδί είναι μικρό, θεωρούν ότι ίσως δεν είναι τόσο σοβαρό το ζήτημα, γιατί το παιδί δεν καταλαβαίνει (παρότι τα περισσό- τερα παιδιά μπορούν να αντιληφθούν τι είναι δικό τους και τι των άλλων ήδη στα τρία με τέσσερα έτη, οπότε και αρχίζουν να κατανοούν ότι δεν παίρνουμε πράγματα που δεν μας ανήκουν). Τώρα όμως που το παιδί είναι στην εφηβεία, αυτό τους φαίνεται πάρα πολύ σοβαρό.

Τι οδηγεί τον έφηβο στην κλοπή
Τα αίτια που μπορεί να οδηγήσουν έναν έφηβο στην κλοπή είναι πολλά. Συνήθως όμως φταίει κάτι από τα παρακάτω:

H μεγάλη αυστηρότητα των γονιών προκαλεί τον έφηβο να κάνει «την επανάστασή του» ακόμα και κλέβοντας. Στο ίδιο αποτέλεσμα μπορεί να οδηγήσει επίσης η πολύ χαλαρή επίβλεψή τους και η αδυναμία τους να προσδιορίσουν τις συνέ- πειες της κάθε πράξης. Η συνήθεια αυτή μπορεί να ξεκινήσει τυχαία και στην αρχή να το κάνουν μόνο ευκαιριακά, αν φέρ’ ειπείν έχετε αφήσει το πορτοφόλι σας πάνω στο τραπέζι και το δουν. Σιγά σιγά όμως, όταν οι «ευκαιρίες» πυκνώνουν, η κακή συνήθεια μπορεί να εγκατασταθεί και να επεκταθεί.

H μεγάλη στέρηση, ίσως λόγω έντονων οικονομικών προβλημάτων της οικογένειας, που δεν του επιτρέπει να έχει κάποια πράγματα που επιθυμεί, όπως ας πούμε το τελευταίο μοντέλο κινητού τηλεφώνου που κατέχουν οι συμμαθητές του. Συχνά η πίεση που νιώθει ο έφηβος για να ταιριάξει με τους συνομηλίκους του και στην οικονομική κατάσταση μπο- ρεί να τον οδηγήσει στην κλοπή.
H «κακιά στιγμή» κατά την οποία το παιδί τυχαίνει να είναι αποδέκτης πολλών πιέσεων και αρνητικών συγκυριών. Παιδιά που είναι στενοχωρημένα, αγχωμένα, θυμωμένα, που αισθάνονται ότι δεν έχουν κανένα αποκούμπι και θέλουν να ξεσπάσουν κάπου ή να επαναστατήσουν μπορεί να καταφύγουν στην κλοπή.
Ο έφηβος απομονώνεται, αναζητά παρέες στις οποίες να νιώθει αποδεκτός και ίσως κάπως έτσι «ανακαλύπτει» τις παραβατικές.
Κάποιες φορές μπορεί να καταφεύγει σε τέτοιες συμπεριφο- ρές για να τραβήξει το ενδιαφέρον σας.
Η κλοπή μπορεί να είναι σημάδι ότι το παιδί κάνει χρήση ουσιών και χρειάζεται χρήματα για να αγοράζει αλκοόλ ή ναρκωτικά, καθώς το χαρτζιλίκι του συνήθως δεν επαρκεί για να καλύψει αυτές του τις ανάγκες και, φυσικά, δεν θα σας ζητήσει ποτέ χρήματα γι’ αυτά.
Κάποιες φορές μπορεί να χρειάζεται κάτι έκτακτο, που όμως δυσκολεύεται, φοβάται ή ντρέπεται να σας αποκαλύψει (προφυλακτικά, τεστ εγκυμοσύνης, φάρμακα για σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα κ.λπ.), με αποτέλεσμα να στραφεί στην κλοπή.
Μερικά παιδιά το κάνουν μόνο και μόνο για την «περιπέτεια» και την αδρεναλίνη. Είναι περίεργα να διαπιστώσουν αν μπορούν να το κάνουν, αν θα καταφέρουν να ξεφύγουν, τι θα γίνει αν τα πιάσουν κ.λπ.

Από το βιβλίο μου «Εμπιστευτείτε τους εφήβους, εμπιστευτείτε τη ζωή!»

https://akappatou.gr/echo-anakalypsei-oti-klevei-mia-sympe/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Συνηθισμένες ερωτήσεις των παιδιών κατά την ανακοίνωση του διαζυγίου
«Γιατί χωρίζετε;»
«Ποιος φταίει;»
«Εγώ τι φταίω και μου συμβαίνει αυτό;»
«Πού θα μένει ο μπαμπάς (ή η μαμά) τώρα που θα φύγει από το σπίτι;»•
«Πότε θα τον/τη βλέπω;»
«Εμένα ποιο θα είναι το σπίτι μου;»
«Θα με χωρίσετε κι από τα αδέλφια μου;»
«Θα πρέπει να αλλάξουμε σπίτι;»
«Θα αλλάξω σχολείο;»
«Αν έχω δύο δωμάτια, ένα σε κάθε σπίτι, πού θα έχω τα πράγματά μου;»•
«Θα το πείτε σε όλους;»
«Τι να πω στους φίλους μου;»
«Όταν πηγαίνω στο σπίτι του μπαμπά (ή της μαμάς) που είναι σε άλλη γειτονιά, θα μπορώ να φέρνω τους φίλους μου εκεί;»
«Ποιος θα με πηγαίνει τώρα στο μπαλέτο, στο ποδόσφαιρο, στο μπάσκετ ή στα αγγλικά;»
«Θα με αγαπάει πάντα ο μπαμπάς (ή η μαμά);»
«Αφού φεύγει ο μπαμπάς (ή η μαμά), θα φύγεις
κι εσύ;»

Τι να πείτε στα παιδιά
Στα μάτια του παιδιού η οικογενειακή αγάπη είναι δεδομένη και ιερή. Αν ακούσει ότι ο ένας γονιός έπαψε να αγαπά τον άλλο, θα σκεφθεί ότι ίσως αύριο ή σε λίγους μήνες οι γονείς του θα πάψουν να αγαπούν κι εκείνο.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού,
φράσεις όπως:
• «Η μαμά και ο μπαμπάς θα ζουν σε διαφορετικά σπίτια στο εξής για να αισθάνονται καλύτερα».

• «Αποφασίσαμε να μην ζούμε πια μαζί, επειδή μας αρέσουν διαφορετικά πράγματα».
• «Δεν νιώθουμε ευτυχισμένοι όταν είμαστε οι δυο μας».
• «Θα ζούμε χωριστά για να μην έχουμε συνέχεια καβγάδες ή ψυχρότητα»
.• «Έχουμε πολύ διαφορετικούς στόχους κι αυτοί δεν μπορούν να υλοποιηθούν όσο μένουμε μαζί».
• «Αποφασίσαμε να χωρίσουμε επειδή πάψαμε να επικοινωνούμε σωστά. Προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε ξανά, αλλά δεν τα καταφέραμε».Όποιος αναλάβει να ανακοινώσει το διαζύγιο, θα πρέπει να εμφυσήσει στα παιδιά σιγουριά για το μέλλον με φράσεις όπως:
• «Θα δείτε ότι αυτό θα είναι καλύτερο και για σας».
• «Ανεξάρτητα από το πώς νιώθουμε μεταξύ μας, η μητέρα σας (ή ο πατέρας σας) κι εγώ θα συνεχίσουμε να σας αγαπάμε και να σας φροντίζουμε όπως πάντα».
• «Δεν θα στερηθείτε τίποτε από όσα επιθυμείτε».
• «Ο μπαμπάς (ή η μαμά, σε περίπτωση που εκείνη φύγει από το σπίτι) θα σας βλέπει πολύ συχνά».
• «Θα είναι σαν να έχετε δύο σπίτια, αλλά δεν θα αλλάξει τίποτε άλλο σημαντικό».
• «Για σας θα είναι σαν ο ένας από τους δυο μας να λείπει σε δουλειά πιο πολλές ώρες».

Από το βιβλίο μου “Οι γονείς χωρίζουν”

https://akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η έμμηνος ρύση είναι ασφαλώς ένα απόλυτα φυσιολογικό στοιχείο στη ζωή μιας γυναίκας. Εμφανίζεται στα κορίτσια γύρω στα δώδεκα με δεκατρία συνήθως, αλλά μερικές φορές μπορεί να εμφανιστεί νωρίτερα ή αργότερα. Σηματοδοτεί το πέρασμα των κοριτσιών από την παιδική ηλικία στην εφη- βεία.

Γι’ αυτό, καλό είναι η γενική ενημέρωση του παιδιού να γίνεται ήδη στα οκτώ με εννιά του χρόνια, χρησιμοποιώντας απλά λόγια, ώστε να μην ξαφνιαστεί αν του συμβεί νωρίτερα από το συνηθισμένο και αναμενόμενο. Αν υπάρχει και αγόρι στην οικογένεια αδελφός, δηλαδή καλό είναι να ενημερωθεί κι εκείνο, εκτός αν είναι πολύ μικρότερο.

Μιλήστε στην έφηβη
H ενημέρωση της έφηβης πρέπει να γίνεται από τη μητέρα. Αν δεν υπάρχει στο άμεσο περιβάλλον το κατάλληλο πρόσωπο λόγω απουσίας ή αδυναμίας της μητέρας, τότε μπορεί να γίνει από τον παιδίατρο ή τον γυναικολόγο της μητέρας.

Εξηγήστε στο κορίτσι τι είναι η έμμηνος ρύση, κάθε πότε συμβαίνει και ποια είναι η χρησιμότητά της. Η έφηβη πρέπει να καταλάβει ότι το αίμα που αποβάλλεται είναι μια φυσιο- λογική λειτουργία του οργανισμού, όπως τα ούρα, ο ιδρώτας ή το σάλιο μας.
Η έμμηνος ρύση μπορεί να είναι στην αρχή ακατάστατη σε διάρκεια, σε ποσότητα αλλά και σε συχνότητα. Σιγά σιγά θα σταθεροποιηθεί. Η έφηβη δεν πρέπει να ανησυχεί ότι αυτή η αστάθεια ενδέχεται να κρύβει κάποιο πρόβλημα.
Πολλές έφηβες αισθάνονται απέχθεια για το σώμα τους, επειδή έχουν την ιδέα ότι ο κόλπος τους εκκρίνει κάτι άσχη- μο. Είναι σκόπιμο να μην επιμείνετε να συζητήσει η έφηβη το θέμα, στις περιπτώσεις που είναι αρνητική. Σταδιακά θα καταλάβει ότι οι εκκρίσεις της είναι απολύτως φυσιολογικές και ότι το ίδιο συμβαίνει σε όλες τις γυναίκες.
Kαλό είναι η έφηβη να γνωρίζει ότι, τις ημέρες που είναι αδιάθετη, πρέπει να φροντίζει να αλλάζει σερβιέτα κάθε τρεις τέσσερις ώρες. Έτσι δεν θα έχει την ανασφάλεια ότι το σώμα της αναδίδει κάποια ενοχλητική μυρωδιά. Βασικά, όλα αυτά τα υγρά που εκκρίνει το σώμα δεν είναι δύσοσμα από μόνα τους, αλλά αποκτούν μια ιδιάζουσα οσμή όταν έρχονται σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα.
Ενημερώστε την ότι ως πρώτη ημέρα της εμμήνου ρύσεως λογαριάζεται η ημέρα που αδιαθετεί. Πιο γόνιμες είναι οι ημέ- ρες γύρω από τη δέκατη τέταρτη ημέρα πριν από την επόμενη περίοδο. Κατά συνέπεια, είναι πολύ δύσκολο να υπολογιστεί η δέκατη τέταρτη ημέρα, αφού δεν μπορεί κανένα κορίτσι να είναι βέβαιο ποια ημέρα θα αδιαθετήσει.

Επιπλέον, η ωορρηξία επηρεάζεται από στρες, ιώσεις, ορμονικές αλλαγές κ.λπ. ñ Aπό τη στιγμή που αρχίζει η έμμηνος ρύση, το κορίτσι έχε κάποιες πιθανότητες να συλλάβει, και αυτό πρέπει να το ξέρει οπωσδήποτε, όσο μικρό κι αν είναι.
Aν για την ίδια τη μητέρα η έμμηνος ρύση είναι επώδυνη εμπειρία, δεν θα πρέπει να προϊδεάσει την έφηβή της ότι θα μπει στα βάσανα» και θα υποφέρει εξάλλου, δεν είναι απαραίτητο ότι θα συμβεί το ίδιο και στο παιδί της.

Αν η έφηβη αντιμετωπίσει εξαρχής το θέμα ως μαρτύριο, τότε θα θεωρεί φυσικό τις ημέρες που είναι αδιάθετη να σταματά σχεδόν όλες τις καθημερινές ασχολίες της, θα παραπονείται περισσότερο για τους πόνους και γενικά θα δυσανασχετεί πολύ πιο έντονα.
Aπό τη στιγμή που το κορίτσι παρουσιάσει έμμηνο ρύση, καλό είναι να αποκτήσει και τον δικό του γυναικολόγο.

Έτσι, οι γονείς μπορούν να ελπίζουν ότι, σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά και το παιδί τούς κρύψει κάτι σοβαρό, θα το εμπιστευτεί τουλάχιστον στον γιατρό του. Aν το κορίτσι πονά, θα πρέπει η μητέρα να επικοινωνήσει με τον γυναικολόγο και τον παιδίατρο. Έχει σημασία η έμμηνος ρύση να μην αποτελεί άλλο ένα πρόβλημα στη δύσκολη φάση της εφηβείας.

Από το βιβλίο μου «Εμπιστευτείτε τους εφήβους, εμπιστευτείτε τη ζωή!».

https://akappatou.gr/emminos-rysi-exigiste-sto-koritsi-ti-e/

 
 

ΕΦΗΒΕΙΑ

Έφτασε η στιγμή που ο έφηβος αρχίζει να συγκεκριμενοποιεί τις επιθυμίες του σχετικά με τον επαγγελματικό του προσανατολισμό. Συχνά έχει διάφορες ιδέες τη μια λέει ότι θα ήθελε να γίνει το ένα, την άλλη στιγμή πως θα ήθελε να γίνει το άλλο.

H επιλογή του επαγγέλματος δεν εξαρτάται μόνον από τις ικανότητες του ατόμου. Πολλοί άλλοι παράγοντες μπαίνουν στο παιχνίδι αυτής της απόφασης.

Πρόκειται για αληθινή ευθύνη, για μια επιλογή που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον και θα διαμορφώσει έναν τρόπο ζωής, ένα κοινωνικό περιβάλλον και ένα οικονομικό και πολιτισμικό επίπεδο.
Γενικά, οι νέοι που πρέπει να επιλέξουν κάποιο επάγγελμα γνωρίζουν μόνο ένα μικρό μέρος των επαγγελμάτων που υπάρχουν. Αυτά είναι κυρίως τα επαγγέλματα των γονιών τους, των φίλων των γονιών τους και των ανθρώπων του περιβάλλοντός τους. Ωστόσο, ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις, οι γνώσεις τους είναι επιφανειακές και περιορισμένες. Για να επιλέξουν, πρέπει να γνωρίσουν τις πιθανές διαφορετικές επιλογές. Yπάρχουν εκατοντάδες επιλογές επαγγελμάτων όλων των ειδών.

Tι επηρεάζει τις επιλογές του εφήβου
Συχνά οι έφηβοι έχουν κάποια είδωλα, πρόσωπα που θαυμάζουν και εξιδανικεύουν επειδή τα θεωρούν επιτυχημένα, διάσημα, όπως λ.χ. ηθοποιούς, τραγουδιστές, αθλητές, άτομα που συμμετείχαν είτε διακρίθηκαν σε κάποιο τηλεοπτικό πρόγραμμα, ας πούμε μαγειρικής, ή και σπανιότερα ωστόσο ανθρώπους της επιστήμης. Θα ήθελαν, λοιπόν, να ακολουθήσουν και οι ίδιοι αυτόν τον δρόμο. Επηρεάζονται μάλιστα πολύ από τα πρότυπα της τηλεόρασης και των συμμαθητών τους.
Tο περιβάλλον και οι γονείς παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στην επιλογή του επαγγελματικού δρόμου που θα ακολουθήσουν τα παιδιά.

Μερικές φορές ο έφηβος επιλέγει κάποιο επάγγελμα προκειμένου να ικανοποιήσει τους γονείς του, αφήνοντας κατά μέρος την προσωπική του επιθυμία. Σε αυτή την περίπτωση, είναι πιθανό να προσαρμοστεί και να επιτύχει. Ωστόσο, δεν είναι σπάνιο και το αντίθετο, δηλαδή είτε να μην τα πάει καλά είτε να δείξει πλήρη αδιαφορία και, σε κάποιες περιπτώσεις, να σταματήσει τις σπουδές.
Υπάρχουν νέοι που επιλέγουν έναν συγκεκριμένο δρόμο κυρίως για να εναντιωθούν στους γονείς τους και να αυτοεπιβεβαιωθούν.
Συχνά ο νέος προσανατολίζεται σε κάποιο επάγγελμα που θεωρείται δημοφιλές από τη συντροφιά των συνομηλίκων του ή είναι της μόδας και το σπουδάζουν οι φίλοι του. Γίνεται αντιληπτό πως, όταν η επιλογή βασίζεται σε τέτοια κίνητρα, δεν πρόκειται για αντικειμενική απόφαση. Σε αυτή την περίπτωση, ο νέος πρέπει να κατανοήσει ότι δεν θα χάσει τους φίλους του αν επιλέξει κάτι που του αρέσει, ακόμα και αν οδηγεί σε διαφορετικό δρόμο από τον δικό τους.

Απόσπασμα από το βιβλίο μου “Εμπιστευτείτε τους Εφήβους Εμπιστευτείτε τη ΖΩΗ”

https://akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Ένας πολύτιμος συνοδοιπόρος που θα σας συνοδεύει στο συναρπαστικό ταξίδι της εφηβείας των παιδιών και θα σας προτείνει λύσεις και χρηστικές πληροφορίες για καθετί που όλα αυτά τα χρόνια μπορεί να συναντήσετε.


Η περίοδος της εφηβείας είναι η εποχή της αμφισβήτησης, της σιωπής, των εκρήξεων, των συγκρούσεων, που τελικά θα οδηγήσουν τον έφηβο στον δρόμο προς την ενηλικίωση. Ο γονιός μετατρέπεται σε παρατηρητή των ραγδαίων αλλαγών του παιδιού του αλλά και αποδέκτη της αμφισβήτησης που εκείνο εκφράζει προς τον ρόλο και την εξουσία του. Οι δυσκολίες στην επικοινωνία, οι διαφωνίες, οι εντάσεις και οι συγκρούσεις δεν είναι σπάνιες στη σχέση των γονιών με τον έφηβο.

Οι γονείς προβληματίζονται πώς θα προσεγγίσουν το παιδί τους, πώς θα διατηρήσουν ανοικτό τον δίαυλο επικοινωνίας μαζί του, τι ελευθερίες πρέπει να του παραχωρούν.

Τους βασανίζουν πολλές σκέψεις – ναρκωτικά, αλκοόλ, φίλοι, έξοδοι, σχέση με το άλλο φύλο, σεξ, κ.λπ. Παράλληλα ακούνε ότι τα προβλήματα ψυχικής υγείας αυξάνονται, ενώ συχνά εκδηλώνονται την περίοδο της εφηβείας…

Σε αυτά και σε πολλά άλλα ερωτήματα δίνει απαντήσεις το νέο βιβλίο της έγκριτης ψυχολόγου – παιδοψυχολόγου Αλεξάνδρας Α. Καππάτου. Εκδόθηκε για πρώτη φορά το 2007, το 2014 κυκλοφόρησε αναθεω­ρημένο και σήμερα επανακυκλοφορεί περιλαμβάνοντας τις τελευταίες επιστημονικές προσεγγίσεις, με σκοπό να λύσει τις απορίες κάθε γονιού με παιδιά 10-21 ετών.

https://www.kappatou-psychologos.gr/

https://www.akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Οι αλλαγές που πραγματοποιούνται σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου στα αγόρια κατά τη διάρκεια της εφηβείας είναι τελείως διαφορετικές από αυτές που συμβαίνουν στα κορίτσια – Τι σημαίνει αυτό;

Επιστήμονες από το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας στη Bethesda των ΗΠΑ βρήκαν ότι τα εγκεφαλικά δίκτυα αναπτύσσονται διαφορετικά σε άνδρες και γυναίκες κατά τη διάρκεια της εφηβείας, με τα αγόρια να παρουσιάζουν αύξηση στη συνδεσιμότητα συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου, ενώ στα κορίτσια παρατηρείται μείωση. Οι αναλύσεις αυτές επικεντρώθηκαν σε περιοχές του εγκεφάλου που είχαν προηγουμένως αναγνωριστεί ως επικίνδυνες για ανάπτυξη διαταραχών της διάθεσης στους ενήλικες, υποδεικνύοντας έναν συσχετισμό, που πρέπει, πάντως, να ελεγχθεί. Η εργασία αυτή δημοσιεύθηκε στο Translational Psychiatry.

Σύμφωνα με την επικεφαλής ερευνήτρια, Δρ. Monique Enst, «γνωρίζουμε ότι οι διαταραχές της διάθεσης, ειδικά το άγχος και η κατάθλιψη, εμφανίζονται δυσανάλογα σε κορίτσια και αγόρια και ότι οι γυναίκες έχουν διπλάσιες πιθανότητες από τους άνδρες να βιώσουν κατάθλιψη κατά τη διάρκεια της εφηβείας. Βρήκαμε, λοιπόν, ότι η περίοδος της εφηβείας σχετίζεται με σημαντικές εγκεφαλικές αλλαγές στις περιοχές που σχετίζονται με τη διάθεση. Πρέπει, όμως, να είμαστε προσεκτικοί στην ερμηνεία αυτών των αλλαγών, καθώς χρειάζεται πρώτα να εξακριβώσουμε το συσχετισμό που παρατηρείται μεταξύ των εγκεφαλικών αλλαγών και των τυχαίων αλλαγών στη διάθεση».

Κατά τη διάρκεια της έρευνας, οι επιστήμονες ανέλυσαν εγκεφαλικές απεικονίσεις 147 κοριτσιών και 157 αγοριών ηλικίας 13-15 ετών, τα οποία βρίσκονταν σε διάφορα στάδια της εφηβείας, από το εντελώς προεφηβικό μέχρι και την πλήρη ωριμότητα. Παρακολούθησαν και εξέτασαν τους εφήβους την ώρα που βρίσκονταν μέσα στον μαγνητικό τομογράφο, αναλύοντας την εγκεφαλική τους δραστηριότητα για να μετρήσουν πόσο ισχυρή είναι η επικοινωνία μεταξύ των εγκεφαλικών περιοχών (λειτουργία που είναι ονομάζεται λειτουργική συνδεσιμότητα). Οι τιμές της λειτουργικής συνδεσιμότητας αυτών των περιοχών συσχετίστηκαν με την ωριμότητα κατά την εφηβεία.

«Στο παρελθόν οι εγκεφαλικές απεικονίσεις των εφήβων καταγράφονταν σε σχετικά μεγάλη ηλικία, ενώ στη συγκεκριμένη μελέτη μπορέσαμε να καταγράψουμε τις εγκεφαλικές αλλαγές στην κατάσταση της εφηβείας. Διαπιστώσαμε, λοιπόν, ότι για κάθε ισοδύναμη αλλαγή στην κατάσταση της εφηβείας, η λειτουργική συνδεσιμότητα σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου αυξανόταν στα αγόρια σε ποσοστό 6,5% κατά μέσο όρο και μειωνόταν στα κορίτσια σε ποσοστό 7,2% κατά μέσο όρο (αποτελέσματα εξίσου σημαντικά στατιστικά). Ειδικότερα, αυτές οι εγκεφαλικές περιοχές βρίσκονται μεταξύ του έσω προμετωπιαίου φλοιού και του βρεγματικού φλοιού.

Συνδυαστικά, αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι υπάρχουν αντίστροφες αλλαγές στην εγκεφαλική δραστηριότητα αγοριών και κοριτσιών, καθώς αυτά μεταβαίνουν στην εφηβεία και αυτό το αναπτυξιακό μοτίβο αρσενικού/θηλυκού μπορεί να αποτελεί παράγοντα-κλειδί στο ρόλο που ίσως παίζει η εφηβική ανάπτυξη στην εμφάνιση διαταραχών της διάθεσης.

Το επόμενο κρίσιμο βήμα είναι να εξεταστεί ο ρόλος της εγκεφαλικής συνδεσιμότητας στην ανάπτυξη της κατάθλιψης καθώς οι έφηβοι μεγαλώνουν. Με λίγα λόγια, στις μελλοντικές μελέτες θα αποσαφηνιστεί η σημασία αυτών των επικοινωνιακών αλλαγών στον εγκέφαλο που γερνά και θα διαπιστωθεί αν οι αλλαγές προστατεύουν ή αυξάνουν την ευαλωτότητα.

https://www.protothema.gr

https://www.akappatou.gr/index.php/2016-12-21-21-06-48/themata-ekpaidefsis/20111-efiveia-na-poso-diaforetiko-einai-to-myalo-ton-15xronon-agorion-kai-koritsion?fbclid=IwAR3Qx35nuczWqFr4BRRMTuIivzu5OFdBgWC4MO9SdV4m70x6apzj7bQupns

ΕΦΗΒΕΙΑ

Διαταραχή «ηλεκτρονικού παιχνιδιού» (Gaming Disorder) – Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας 2018

Οι γονείς του δεκαπεντάχρονου Νικηφόρου ανησυχούν βλέποντας το παιδί τους να ασχολείται ατελείωτες ώρες με τα διάφορα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αυτή την περίοδο παίζει με πάθος το Counter-Strike, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, και ξεχνάει τα πάντα γύρω του.

«Θυμώνει όταν χάνει, εκνευρίζεται, βρίζει μόλις επιχειρούμε να του μιλήσουμε, δεν δίνει σημασία ή απαντά εκνευρισμένα. Παραμελεί πλέον και τα μαθήματά του, καθώς ψάχνει ευκαιρία να αποφύγει τις υποχρεώσεις του προκειμένου να παίξει το αγαπημένο του παιχνίδι. Κοιμάται αργά αν τον αφήσουμε, θα τον πάρει το πρωί, δεν νιώθει καμιά κούραση.

Τα Σαββατοκύριακα φτάνει και τις δώδεκα ώρες» διηγούνται χαρακτηριστικά οι γονείς. Με λίγα λόγια, δεν ξέρουν πώς να τον χειριστούν. Έχουν δοκιμάσει να κάνουν συμφωνίες, τις οποίες, ενώ στην αρχή τις αποδέχεται, στην πορεία τις αθετεί, καθώς, την κρίσιμη στιγμή που πρέπει να σταματήσει το παιχνίδι, αρνείται και θέλει «άλλο ένα game». Μοιραία οι διαπραγματεύσεις καταλήγουν σε σύγκρουση και οι φωνές τους ακούγονται στη γειτονιά. Ανησυχούν δε σοβαρά μήπως έχει εθιστεί…

Οι γονείς του Νικηφόρου δικαίως ανησυχούν. Παρόμοιες ανησυχίες αισθάνονται και συχνά διατυπώνουν πολλοί γονείς.
Επίσης, σχετίζεται μετην προτεραιότητα που έχει η εν λόγω δραστηριότητα έναντι των άλλων, σε βαθμό που να υποσκελίζονται σοβαρά οι υπόλοιπες καθημερινές ασχολίες και υποχρεώσεις. Προκειμένου να επιβεβαιωθεί η διαταραχή, πρέπει το παιδί να έχει εμφανίσει μειωμένη λειτουργικότητα, εξαιτίας αυτής της κατάστασης, σε διάφορους τομείς (στην οικογενειακή, κοινωνική, προσωπική του ζωή, στην εκπαίδευσή του κ.ο.κ.) και τα συμπτώματα να είναι επίμονα για τουλάχιστον δώδεκα μήνες.

Η ένταξη της συγκεκριμένης διαταραχής στο ICD-11 βασιστηκε σε σχετικές έρευνες που προφανώς κατέδειξαν την
ανάγκη για πιο συγκροτημένη γνώση και αντιμετώπιση του φαινομένου σε ολόκληρο τον κόσμο, με σκοπό την προστασία των ατόμων που είναι πιο επιρρεπή. Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην τελευταία έκδοση των διαγνωστικών κριτηρίων (DSM-5) της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, έχει συμπεριληφθεί ως ενότητα που χρήζει περισσότερης έρευνας με την ονομασία «Διαταραχή της χρήση παιχνιδιών στο διαδίκτυο».

Εκτός από τον όρο «εθισμός στο διαδίκτυο», χρησιμοποιούνται παράλληλα και οι όροι «παθολογική χρήση» ή «υπερβολική χρήση» ή «προβληματική χρήση» ή «καταναγκαστική χρήση του διαδικτύου».

Πρέπει να ανησυχήσετε όταν

Η ενασχόληση με το διαδίκτυο σταδιακά αυξάνεται μέχρι ο έφηβος να νιώσει ότι ικανοποιείται, χωρίς να έχει συναίσθηση του χρόνου που δαπανά μπροστά στην οθόνη η προσπαθεί επανειλημμένως να το ελέγξει χωρίς επιτυχία

η νιώθει ανησυχία, κατήφεια, θλίψη, ευερεθιστότητα σε κάθε προσπάθεια να μειώσει τον χρόνο ñ κάθε φορά αφιερώνει περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι αρχικά είχε προγραμματίσει η κινδυνεύει να χάσει σημαντικές σχέσεις με φίλους ή μένει πίσω στα μαθήματά του η προσπαθεί να αποκρύψει την αλήθεια από την οικογένειά του η λειτουργεί αμυντικά και εχθρικά όταν κάποιος φέρνει τη συζήτηση στο θέμα του διαδικτύου η η σκέψη του είναι στο διαδίκτυο, ακόμα και την ώρα που τρώει ή την ώρα που διαβάζει ή όταν βρίσκεται στον κινηματογράφο η αντιδρά πολύ νευρικά, θυμωμένα ή επιθετικά, όταν κάποιος τον διακόπτει από το παιχνίδι ή από τη συζήτηση που έχει online η ξενυχτά συχνά για να μένει συνδεδεμένος στο διαδίκτυο.

Για να μιλήσουμε για εθισμό στο διαδίκτυο, πρέπει να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις (κριτήρια Griffiths)

# Η χρήση του διαδικτύου κυριαρχεί στη ζωή, στα συναισθήματα και στη συμπεριφορά του εφήβου.
# Ο έφηβος αλλάζει συμπεριφορά όταν χρησιμοποιεί το διαδίκτυο.
# Έχει ανοχή, δηλαδή αυξάνει διαρκώς τον χρόνο χρήσης του διαδικτύου

# Παρουσιάζει συμπτώματα στέρησης, δηλαδή, αν σταματήσει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, βιώνει δυσάρεστα συναι-
σθήματα.
# Ο εθισμένος έχει την τάση να υποτροπιάζει σε προηγούμενα μοντέλα συμπεριφοράς, ακόμα και μετά από χρόνια απο-
χής ή ελέγχου.

 

Από το βιβλίο μου

Εμπιστευτείτε τους Εφήβους, Εμπιστευτείτε τη Ζωή

https://www.akappatou.gr

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή